erolkara





 Pandemi dolayısıyla camilerde başlatılan mesafeli ve seccadeli uygulama yeni bir adetin başlamasına neden oluyor. Cami görevlileri önlemini almadıkları takdirde ileriki günlerde camide yer kavgaları baş gösterebilir.

Dünya ile birlikte ülkemizde de yaşanılan covid-19 salgını nedeniyle Mart 2020 tarihinde kısıtlamalı, Mayıs ayı sonrası beş vakit olarak camilerde ibadet etme imkanı doğarken, bu imkandan faydalanmak isteyenlerin maske+sosyal mesafe +seccade üçlüsüne kesin riayet etmesi kararlaştırıldı.

Alınan karar ve uygulanmaya başlanan kurallar her ne kadar camiden camiye değişse de genelde maskesiz ve seccadesiz camilere gelinmemesi gerektiği artık bilinen bir uygulama oldu.

Bilhassa mahalle camilerinde daha önce sandalye ve taburelerini saklayan, sandalyesi ile yer tutan zihniyet bu kez seccade saklama ve seccade ile yer tutma huyu edinmeye başladı. Camiye gidip gelirken taşımaktan erinenler seccadelerini cami dolaplarına, merdiven, kürsü ve minber altlarına ya da ayakkabılıklara koyarak muhafaza etmeye başlamalarının yanı sıra bir tanıdığına camiye geldiğinde seccadesini de yerine sermesini ve yerine kimseyi oturtmamasını tembih etmeye başladı.

Böylece camiye ilk gelen kişi tanıdığı kişilerin seccadelerini sererek bir başkasının oraya oturmasına engel olmaya, mekruh olmasına rağmen yer tutmaya başlamaktadır. Yerini ayırdığı kişinin gelip gelmeyeceğini dahi düşünmek bir yana camide yer ayırmanın ya da aynı yerde namaz kılma alışkanlığının mekruh ( harama yakın) olduğunu bilmeyen bu kişiler kendilerini uyaranları dahi terslemeye başlamaktadır.

Camide yer tartışmalarının başlamasına önayak olacak ve dinen mekruh sayılan bu girişimlerin cami görevlilerince önlenmesi konusunda uyarıcı olması gerektiğini söyleyen cami cemaati her gün yeni bir tartışma ile karşılaşmak istemediklerini dile getiriyorlar.

CAMİDE YER AYIRMANIN DİNDEKİ YERİ

“Hadis-i şerifte peygamber (sallâllahü aleyhi vesellem) namazda üç şeyden men etmiştir.

a-Nakra-i ğurabtan : (karganın yemine gagasını vuracak kadar kısa zaman içinde secdede kalmak demektir ki maksat sür`atli ve tadil-i erkânsız namaz kılmaktan neyhdir.)

b-Tiraş-i sebu`dan (bazen köpeğin ön ayaklarını yere koyarak oturduğu şekilde yabani hayvanın yayılarak oturması gibi oturmaktan)

c-Devenin bir kere beğendiği yeri kendine hep yer olarak seçmesi gibi kişinin mescide kendine bir yer ayırarak hep orada namaz kılmasından(neyhetmiştir.)(1)

Dipnot:
(1) Camius`Sağir`deki (9513) no.lu hadis-i şerif de aynı mealdedir. (mütercim)

Haber : erolkaranet

Yorumunuzu yazın

Daha yeni Daha eski