-- --
Örtünmek erkeklere de farzdır

Camiye girerken , namaza dururken edebi unuttuk mu ?

Havaların sıcak gitmesi, bilhassa sahil yerlerinde erkeklerin şort , bermuda, kısa pantolon ile namaz kılmak için camilere geldiği görülmektedir.

Hatta ileri gidenler şortla dahi namaz kılmakta bir beis görmemektedir. İslam'da örtünmenin sadece kadına has olduğunu iddia eden zihniyetle kısa şortla namaz kılmaya cüret eden beyinleri ne yazık ki aynı kefeye koymak zorunda kalmaktayız. Bu tür düşünenlere söyleyecek sözümüz bulunmamaktadır. ( Allahu Teâlâ hidayet etsin)

Hatta uzun şortla namaz kılanlara baktığınızda eğildiklerinde veya diz büktüklerinde veya oturduklarında şortun boyu ne yazıkki diz kapağını açıkta bırakmaktadır. Ve namaz bozulmakta, bundan gafil bir halde ibadet ettiklerini sanmaktadırlar.

Gelelim bermuda denilen kısa pantolon ya da diz kapağını geçer şekilde dikilmiş uzun şortlarla namaz kılanların meselesine.

İbadette ilk önce Kuran -hadis -içtihada bakılarak ibadet edilir. Erkeğin örtünmesinin diz kapağı ve göbek arası olur diyenlere hak vermemek yanlış olur. Evet, ictihadda bir erkeğin örtünmesi için göbek üstü ile diz kapağı arasının yeterli olacağı ve bu şekilde namaz dahi kılabileceği belirtilmektedir. Doğrudur. Aksi dahi iddia edilemez.

Ancak zamanımızda buna dayanarak camilere koşmaya örf içerisinde uygundur demek , buna müsamaha göstermek hiç te uygun değildir.

Aşağıda çeşitli kaynaklardan alınan yazılar dikkatle okunduğunda görüleceği gibi erkeğin örtünmesi kadının örtünmesi kadar önemlidir. Hele hele huzuru ilahiyeye çıkarken , samimi bir kimsenin karşısına çıkmak kadar rahat hareket etmenin saygısızlık olacağından şüphe edilemeyecektir. Bir insan misafiri geldiğinde nasıl kendisine çeki düzen veriyorsa , bir iş görüşmesine giderken ne kadar titiz davranıyorsa , bir mülki amirin , bir üst düzey yetkilinin karşısına çıkarken nasıl dikkat ediyorsa namaz kılmak için Allahu Teala’nın huzuruna çıkarken de çok ama çok daha fazla üzerine dikkat etmesi , titiz davranması gerekir mi gerekmez mi sormak isterim.

Sahil kıyafetiyle paldır küldür camiye gelen bir insana" edep yahu " denir mi denmez mi. Bu soruyu kendinize sorun.

Dinen caiz olarak bildirilen diz-göbek arası örtünme konusu ve bu şekilde namaz kılınması ancak ve ancak ZORUNDA KALDIĞINIZDA, MECBUR OLDUĞUNUZDA geçerlidir.

Eğer sahibi olduğunuz bir uzun pantolon , uzun kollu bir gömlek , bir takke varken bunları sıcak diyerek kenara koyar da yarı çıplak vaziyette , caizdir diyerek namaz kılmanın size o ibadetinizden fayda sağlamayacağını belirtmek isteriz. Çünkü Allahu Teala örtünmeniz için size imkan vermiştir. Eğer bunlar yok ise, namazı kaçırmamak için caiz olan sınırları şaşırmak durumunda kılabilirsiniz. Dağda kaldınız, yangından çıktınız , eşyalarınız çalındı, gibi zaruret dışında sokağa dahi çıkarken edep sınırları içinde , herkes giyinmiş ben neden giyinmemeyim düşüncesiyle sokağa çıkanız bile yanlış.

Örtünmek erkeğe farzdır. Kadınların örtünmesi gibi hassas bir konudur.

Bir erkekte bir kadın gibi örtünme konusunda hassas olmalı ve Allahu Tealanın huzuruna edeple çıkmalıdır. Yani baştan ayağı örtünmelidir.

İki kere iki dört eder gibi bunun altını çiziyoruz. İşte erkeğin namaza dururken setri avret yapmasının dışında edeple huzura çıkmasını destekleyecek ayet ve hadisler

(Her namaz kılarken, süslü [temiz, sevilen] elbiselerinizi giyiniz) buyuruluyor. (Araf 31)

Nimet-i İslam’da, namazın mekruhlarının 11. sinde, (Erkek kısmı namazda kolunu açık bulundurmaktır) deniyor. Dipnotta ise, etekleri toplayıp bacakları açmak da mekruh diyor. (s.564

Elbisenin kollarını sıvayarak kolları açık namaz kılmak mekruhtur. Fetava-i Kadıhan’da da böyledir. (Hindiyye)

Dürrül-muhtar’da diyor ki:

(Namazda toz, topraktan korunmak için yen ve paçasını sıvamak mekruh olduğu gibi; elbiseyi toplamak, yani kaldırmak da mekruhtur.)

Erzurumlu İbrahim Hakkı hazretleri buyuruyor ki:
Çiğini [omuzlar] ve kollar açık olarak namaz kılmak mekruhtur. (Marifetname s.268)

Şir’a şerhindeki hadis-i şerifte, (Yakası kapalı kılınan namaz, yakası açık kılınandan yetmiş derece daha sevaptır) buyuruluyor. Demek ki yakayı bağrı açıp teni göstermemelidir.

(Sarıkla kılınan namaz, sarıksız kılınan yetmiş rekat namazdan efdaldir.) [Ebu Nuaym]

(Yahudiler, namaz kılarken nalın veya mest ile ayaklarını örtmezler. Siz onlara muhalefet edin, nalın veya mest giyinin!) [Müslim, Ebu Davud, Hakim, Taberani]

EROL KARA
 
Top